Nationaal park Rivierland-schelde

Nationaal park RIVIERLAND – SCHELDEVALLEI en de doelstellingen: Het werkingsgebied van het Nationaal Park gaat verder dan de grenzen van het park. In het Nationaal Park speelt natuur de eerste viool. Maar er is meer.

In het ruimere werkingsgebied wordt op basis van samenwerking en vrijwilligheid stimulerende initiatieven gevraagd ten voordele van recreatie, landbouw, toerisme, erfgoed, ... Deze zone van omgevend landschap vormt samen met het Nationaal Park een landschapsecologisch - en recreatief samenhangend geheel. De aandacht voor en bescherming van open ruimte staan centraal in deze ruime omgeving.

De gemeente Hamme stelde zich samen met een aantal andere gemeenten kandidaat voor het Nationaal park RIVIERLAND-SCHELDEVALLEI, dit zonder enig wettelijk kader (er is nog geen decreet) en ook zonder enig idee van wat de impact van deze kandidatuur is.

In de plannen was voorzien dat een deel van Hamme, Moerzeke en bijna volledig Kastel tot dit park zou behoren. In de gemeenteraad van mei 2022  heeft  men beslist dit gebied terug te brengen tot de gronden die binnen het Sigmaplan vallen.

Er wordt gemeld dat aan het label “natuurpark” geen restricties verbonden zijn. Ik heb daar toch wat schrik voor en dit niet alleen voor de bestaande landbouwbedrijven inzake hun vergunningen in de toekomst, maar ook algemeen voor de industrie en de infrastructuur. De impact zou wel eens veel verder kunnen gaan dan nu wordt geponeerd.

Daarnaast blijven er nog heel wat vragen onbeantwoord zoals :

Wat zijn de toekomstplannen met de gebieden die nu grenzen aan de natuurkernen? Worden deze in de toekomst toegevoegd aan de natuurkernen en breidt men zo steeds verder de natuurkernen uit? Kan in deze gebieden nog aan landbouw gedaan worden onder de zelfde voorwaarden zoals nu of worden zij onderworpen aan allerlei restricties? Kan er nog carnaval, kermis, jaarmarkt of andere festiviteiten gevierd worden in Kastel of wordt dit een stiltegebied? Wordt het Sigmaplan nog uitgebreid en vallen deze gebieden dan ook automatisch in het nationaal park? Wat met de getroffen eigenaars, worden zij (voldoende) vergoed voor de waardevermindering van hun percelen? Moeten we inderdaad nog veel meer inspanningen leveren voor onze natuur en ons aansluiten bij dit project? Extra inspanningen vragen ook extra opofferingen van de mensen.

De argumentatie van de voorstanders van dit natuurpark is dat zo een natuurpark voor meer toerisme zorgt en eventueel extra inkomen voor horeca, fietsverhuurders, ….  En dat er nog meer fauna en flora zal ontstaan in ons mooi Hamme.

Nu is onze fauna en flor a al vrij uitgebreid in Hamme, denk maar aan de otters, de bevers , de reeën, de vossen, de vele verschillende watervogels… maar ook de uitgebreide variatie van diverse planten. Dit uitgebreide aanbod is net de argumentatie om hier het natuurgebied te vergroten, maar waar stopt dit en waar mag de mens nog deel uitmaken van deze mooie natuur?

De voorgenoemde fauna en flora is hier nu al aanwezig. We doen dus nu al aan landbouw en recreatie met respect voor de natuur. Waarom kan er niet op dit elan verder gewerkt worden met misschien hier en daar met nog wat extra aandacht voor bepaalde aspecten ter verbetering van de natuur? Want begrijp me niet verkeerd, we hebben helemaal niks tegen natuur, integendeel maar ook niet ten koste van alles. Als mens moeten we nog deel kunnen uitmaken van deze natuur op een aanvaardbare manier. We moeten nog aan landbouw kunnen doen op een rendabele manier zonder al te veel bijkomende beperkingen.

Nog vele vragen, nog geen decreet, nog veel rechtsonzekerheid.

Willen we als gemeente hier zomaar blindelings in meestappen?

Zonder openbaar onderzoek, zonder overleg en zonder inspraak , een methode die voor ons niet kan.

Bert Boel

Plaats als eerste een reactie

Controleer je email om je profiel te activeren

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder